Blogul Redescoperă România

Manastirea de la Hurezi

19-custom

Situata in judetul Valcea, in regiunea subcarpatica a Olteniei, Hurezi a reprezentat inca din secolul al XIV-lea un ansamblu monahal complex, comparabil cu marile manastiri de la Muntele Athos.

Inceputa in 1690 prin grija domnitorului Constantin Brancoveanu, manastirea de la Hurez, cu toate constructiile sale – biserica, paraclis, chilii, casa domneasca, bolnita si alte constructii – concentrase vreme de sapte ani cei mai priceputi mesteri. Caci Hurezul nu era numai o mare manastire, complexitatea programului fiind subordonata unei gandiri artistice elevate, care exprima nu doar personalitatea unui ilustru maestru sau pe cea a unui generos si pretentios donator, ci mai ales, spiritul acelei miscari cultural-artistice care a conferit anilor domniei lui Constantin Brancoveanu o particulara stralucire.

De foarte mari dimensiuni, manastirea Hurezi, impreuna cu toate schiturile sale, inaugureaza in istoria artei vechi romanesti o gandire de o mare noutate, indrazneata si matura in acelasi timp. Conceputa in mod unitar pe baza principiilor de simetrie promovate de arhitectura Renasterii italiene, manastirea Hurez isi organizeaza volumele arhitectonice in functie de axa principala est-vest. Planul treflat al bisericii de la Hurez, caracteristic epocii, reprezinta o interpretare a planului bisericii manastirii din Curtea de Arges, avand pronaosul largit. Fatadele tencuite ale edificiului sunt impartite in doua registre de traditionalul brau floral in relief si sunt decorate de o suita e panouri, fie dreptunghiulare, fie rotunde si in semicerc. Bogata sculptura in piatra ce impodobeste braul, bazele ancadramentelor ferestrelor, rozetele sculptate, amintesc de ornamentica pe care o putem regasi in manuscrisele vremii sau pe cea a broderiilor orientale.

Nu doar arhitectura cladirilor este cea care fascineaza orice trecator, caci pictura interioara a acestei biserici, incredintata de domnitor unei echipe conduse de grecul Constantinos se caracterizeaza printr-un deosebit interes acordat observarii modelului in realizarea portretelor si figurilor de sfinti, folosind elemente de viata reala si prin interpretarea programului iconografic intr-un spirit mai liber.

Text: Reka Tugui
Foto: Serban Bonciocat
www.igloo.ro